Spring naar inhoud

Deel dit artikel

 

Een groene beleving met de waterbus

Van diesel naar elektrisch

De wind door je haren, het zonnetje op je gezicht en het geluid van opspattend water om je heen. Als je wel eens met de waterbus reist, herken je dit vast wel. Het geluid van de dieselmotor van de waterbus hoor je binnenkort niet meer. De oude waterbussen worden stap voor stap vervangen door deels elektrische (hybride) en helemaal elektrische waterbussen. Deze zijn gemaakt door Damen Shipyards uit Gorinchem. “Vroeger was reizen met de waterbus al snel goed voor het klimaat. Je liet dan de auto staan. Met de elektrische waterbussen gaan we nog een stap verder. Een mooie ontwikkeling”, zegt Gerbrand Schutten, algemeen directeur van Aqualiner, het bedrijf achter de waterbus.

De wind door je haren, het zonnetje op je gezicht en het geluid van opspattend water om je heen. Als je wel eens met de waterbus reist, herken je dit vast wel. Het geluid van de dieselmotor van de waterbus hoor je binnenkort niet meer.

Elektrische waterbussen - Energiekrant Smart Delta Drechtsteden

Klop, klop. Gerbrand klopt met zijn hand op de zijkant van een waterbus. “Dit is een hybride waterbus, gemaakt van carbon. Dat is heel licht materiaal. De elektrische schepen zijn van licht staal. De boten moeten zo licht mogelijk zijn, zodat er meer accu’s mee kunnen.” De nieuwe waterbussen worden één voor één in gebruik genomen. In totaal zijn er zes hybride en drie elektrische waterbussen. De volledig elektrische boten varen in de regio Drechtsteden. Tussen Dordrecht en Rotterdam en naar Sliedrecht worden de hybride boten gebruikt. “De accu van de elektrische waterbussen haalt die afstand nog niet”, legt Gerbrand uit.

Snel opladen en door

Aqualiner heeft samen met de gemeente Papendrecht een laadpunt aangelegd waar de waterbussen kunnen opladen. “Het opladen gaat met een stekker. Binnen tien minuten is de accu vol. Als reiziger merk je daar niks van.” In de toekomst moeten de hybride boten ook helemaal elektrisch worden. Daarvoor is nog wat werk nodig. “Zo moeten we op de route zeker twee laadpunten bouwen. Eén bij de Erasmusbrug in Rotterdam en één bij de Merwekade in Dordrecht. We hebben dan ook meer waterbussen en personeel nodig. Daar werken we hard aan.”


Elektrische waterbussen - Energiekrant Smart Delta Drechtsteden


De nieuwe waterbussen zien er moderner uit. Het past beter bij deze tijd. Het achterdek is langer met bankjes waar reizigers tegenaan kunnen leunen. Er is ook meer ruimte voor fietsen. “Fietsen mogen gratis mee op de waterbus. Acht van de tien reizigers doet dat. Steeds vaker zijn de fietsen elektrisch, daar hebben we rekening mee gehouden. Je kunt tijdens het varen je elektrische fiets opladen.” De binnenkant van de nieuwe waterbussen is moderner. De rijen stoelen zijn vervangen door een grote loungebank in het midden en losse stoelen aan de zijkanten. Duurzaamheid is ook hier belangrijk. “Alle materialen zijn herbruikbaar of van tweedehands materialen gemaakt. Het tapijt, carbon, de deurpanelen.”

Samen op weg

Volgens Gerbrand is de binnenvaart in verhouding klein. Het is daarom bijzonder dat juist deze branche overstapt van diesel naar elektriciteit of andere duurzame oplossingen. “De provincie Zuid-Holland en de regio Drechtsteden maken de overstap naar een elektrisch vervoersnetwerk mogelijk. De regio heeft hierdoor het eerste bijna volledig groene waterbusnetwerk van Nederland. Dat is uniek. We willen een positieve invloed hebben op het klimaat. We hopen dat onze reizigers dat ook belangrijk vinden en met ons mee blijven gaan”, sluit Gerbrand af.

Passagier aan het woord

"Genieten van deze vaartocht"

Arie en Kitty zijn in Dordrecht aan boord van de waterbus gegaan. Ze zijn op weg naar Rotterdam. “We zijn op fietsvakantie. We zijn zondag in Venlo vertrokken en zijn onderweg naar de Bollenstreek. Daar wonen wij. We genieten van deze vaartocht. Het gaat lekker snel en je ziet van alles. De fietsen mogen gratis mee. Dat is ook fijn.” De fietsvakantie is een bewuste keuze voor het klimaat. “Als we niet hoeven vliegen, doen we het niet. De overheid zou het vliegen duurder moeten maken”, vindt Kitty. Het stel heeft nog een tip. “Zelfs wij als toeristen nemen de waterbus. Reis ook eens met de waterbus. Dan zie je hoe comfortabel het is."Elektrische waterbussen - Energiekrant Smart Delta Drechtsteden

Energiekrant Drechtsteden downloaden

De energiekrant op je gemakje digitaal doorbladeren? Dat kan!
Download de Energiekrant Drechtsteden (.pdf)

Energiekrant downloaden

De gehele Energiekrant Drechtsteden downloaden en op je gemakje digitaal doorbladeren? Dat kan!


Download de Energiekrant Drechtsteden.pdf


Deel deze pagina

 

Lees ook de andere artikelen uit de energiekrant