Spring naar inhoud

Deel dit artikel

 

Het eerste waterstoftankstation onder de grond van Europa in Dordrecht

Is waterstof de brandstof voor de toekomst? Marijn van Twist van Koninklijke Van Twist denkt het wel. Hij is betrokken bij het bouwen van het eerste waterstoftankstation onder de grond in Europa. Dit tankstation is op 9 oktober 2023 geopend aan de Laan der Verenigde Naties in Dordrecht. “Met dit waterstoftankstation in de Drechtsteden vergroten we het aantal waterstoftankstations in Nederland. Dit helpt om het gebruik van waterstof te versnellen”, zegt Marijn.


Het idee voor een waterstoftankstation begon in 2020. De gemeenten in de regio Drechtsteden, Omgevingsdienst Zuid-Holland-Zuid (OZHZ) en een paar grote bedrijven in regio besloten om zes waterstofstations te bouwen in de regio. Koninklijke Van Twist is al 30 jaar bezig met duurzame brandstoffen. In 2022 maakte het bedrijf een waterstofgenerator. “Het bouwen van een waterstoftankstation is een logische stap voor ons. We werken samen met Hystream en Greenpoint aan het station. Tot drie jaar geleden was waterstof niet zo bekend. Nu is het een belangrijke energiebron, naast elektriciteit. Steeds meer mensen rijden elektrisch. In de toekomst kan niet iedereen elektrisch rijden. Het energienetwerk kan dat niet aan. Dat is een groot probleem voor iedereen. Rijden op waterstof is dan een goede en duurzame keuze. Beide energiebronnen kunnen naast elkaar bestaan en elkaar versterken.



Is waterstof de brandstof voor de toekomst? Marijn van Twist van Koninklijke Van Twist denkt het wel. Hij is betrokken bij het bouwen van het eerste waterstoftankstation onder de grond in Europa.

Investering voor de toekomst

Waterstoftankstation DordrechtEr zijn nog niet veel auto’s en vrachtwagens die op waterstof rijden. “Dit heeft te maken met vraag en aanbod. De vraag is nog klein en blijft klein als mensen in de buurt geen waterstof kunnen tanken. Het waterstoftankstation is een investering voor de toekomst. Zo kunnen mensen uiteindelijk zonder CO2-uitstoot rijden. Op dit moment is het kopen van een waterstofauto nog duur. Als meer mensen er een kopen, zal de prijs dalen.’’




Waterstof is geen natuurlijke bron en moet worden gemaakt. Dit kan met aardgas of elektriciteit. Marijn zegt: “Er is steeds meer groene elektriciteit beschikbaar. Deze elektriciteit kan worden omgezet in waterstof.” Dit gebeurt ook bij het waterstofstation aan de Laan der Verenigde Naties. Op een andere locatie wordt elektriciteit omgezet in waterstof via elektrolyse, een chemische reactie. “Mensen kunnen binnenkort dus groene waterstof tanken.

Voordelen

Een ander voordeel: voor het maken van waterstofauto’s zijn minder zeldzame grondstoffen nodig. “Voor de batterij van een elektrische auto zijn lithium en kobalt nodig. Dat zijn zeldzame grondstoffen die we uit ontwikkelingslanden halen. De omstandigheden zijn daar vaak slecht. Auto’s die op waterstof rijden, hebben een veel kleinere batterij nodig.” Ook het snelle tanken in combinatie met de lange afstand die je met een waterstofauto kunt afleggen, is handig. “Binnen een paar minuten vul je een waterstoftank. Daarmee kun je 500-700 kilometer rijden. Dit snelle tanken kan niet met een elektrische auto. Bovendien i s het vermogen om te laden en trekken groter dan bij  een elektrische auto.”


Volgens Marijn is een benzineauto nog steeds het goedkoopst. “Maar dat is natuurlijk niet duurzaam. Autofabrikanten mogen vanaf 2030 geen benzineauto’s meer maken. Dan moeten we overstappen op duurzame oplossingen. Waterstof is zeker een duurzame keuze.”

Energiekrant Drechtsteden downloaden

Dit artikel komt uit de Energiekrant Drechtsteden - editie Dordrecht. De Energiekrant op je gemakje digitaal doorbladeren? Dat kan!
PDF-bestandDownload de Energiekrant Drechtsteden - EDITIE DORDRECHT (.pdf)

Energiekrant downloaden

De gehele Energiekrant Drechtsteden downloaden en op je gemakje digitaal doorbladeren? Dat kan!


Download de Energiekrant Drechtsteden.pdf


Deel deze pagina

 

Lees ook de andere artikelen uit de energiekrant